navahebeisuccess9-1344529147

Portul Constanţa a primit vizita celei mai mari nave care a intrat vreodată în Marea Neagră

Mineralierul chinezesc „Hebei Succes”, sub pavilion Hong Kong, este cea mai mare navă care a plutit vreodată pe apele Mării Negre. Are 322 metri lungime, 58 metri lăţime şi capacitatea de 233.592 tdw. Pentru comparaţie, un teren de fotbal pentru jocurile internaţionale are maximum 110 metri lungime.

În iulie 2000, „SG Enterprise”, cu lungimea de 312 m şi lăţimea de 50 m, a adus 192.554 tone de minereu de fier din Australia, în terminalul „Comvex”. Voiajul spre portul Constanţa a fost plin de peripeţii. Pe 16 iulie 2001, Căpitănia portului Istambul i-a interzis accesul în Marea Neagră, pe motiv că lungimea sa era prea apropiată de limita maximă admisă, de 315 m, pentru navele care traversează strâmtorile Bosfor şi Dardanele.
Ziarul „Cuget Liber” a luat atitudine şi a acuzat autorităţile de la Ankara că boicotează făţiş porturile maritime româneşti, tranzitul de mărfuri pe Canalul Dunăre-Marea Neagră şi industria siderurgică românească.
În urma protestelor ziarului, ale armatorului şi a intervenţiei întârziate a Ministerului român de Externe (intervenţie determinată de criticile cotidianului „Cuget Liber”), nava a fost lăsată să treacă. Pierduse 14 zile de voiaj din cauza boicotului turcesc, iar armatorul „Ryegar LTD”, din Hong Kong, se alesese cu o pagubă de 336.000 dolari.
În octombrie 2010, nava „Tinos Warrior”, de 315 m lungime şi 50 m lăţime, sub pavilion dominican, a intrat în portul Ilyichevsk, care se numără printre primele patru mari porturi ale Ucrainei. Nava a încărcat zgură şi minereu de fier.
Odată cu recordul stabilit de „Tinos Warrior”, se părea că Ucraina a câştigat competiţia adâncimilor dintre porturile de la Marea Neagră.

Măsuri speciale
„Hebei Succes” a trecut prin Bosfor şi Dardanele pe data de 8 august 2012. Autorităţile turceşti au luat măsuri speciale pentru exe-cutarea în condiţii de securitate a tranzitului prin strâmtori. Toate celelalte nave au fost oprite de la manevre, pentru a face „pârtie” colosului, care a primit în asistenţă un număr sporit de remorchere.
Mineralierul a plecat de la Istanbul pe 8 august, la ora 12,14 şi a ajuns în rada portului Constanţa pe data de 9 august, dimineaţa, la ora 3,50.
Manevra de intrare în port a început ieri, la ora 16. Asistenţa a fost asigurată de piloţii Sergiu Floca şi Florian Maxim, de la compania „Maritime Pilot”, şi de patru remorchere ale companiei „Logistic Remo Services” (un joint-venture între companiile de remorcaj maritim „Black Sea Service”, „Coremar” şi „Canal Services”). Agentul navei este compania „Idu Shipping & Services”.
La ora 19, mineralierul a acostat în terminalul „Comvex”, a cărui dană are adâncimea de peste 18 metri. Nava a venit în balast, cu un pescaj de 13,20 metri. Va încărca 206.400 tone de minereu de fier, provenit din Serbia, în principal, şi din alte ţări, a declarat Viorel Panait, directorul general al companiei „Comvex”. Ope-raţiunea va dura cinci zile. La finalul ei, pescajul navei va fi de 17 metri.
„Hebei Succes” a fost construită în 1993. Până pe 12 decembrie 2000 a purtat numele „Takashima Maru”, iar mai apoi, până pe 4 iulie 2007, a navigat sub numele „Tataki”. Are la bord un echipaj de 23 de navigatori chinezi. Managerul navei este „North China Shipping Holdings Co. Ltd.”, din Hong Kong, o subsidiară a lui „Hebei Ocean Shipping Co., Ltd”, care deţine o flotă de 150 nave, cu capacitatea de 15 milioane tdw.

Un război fără învinşi
În ultimii cinci ani, Constanţa a încetat să fie singurul port din bazinul Mării Negre, care poate primi nave cu asemenea lungimi şi pes-caje. Toate porturile investesc masiv în lucrări de dragaj, angajându-se într-un adevărat război al adâncimilor, a cărui miză e atragerea na-velor cu lungimi de peste 300 metri. Cine îl va câştiga? Cu certitudine că nu va exista un singur învingător şi că întreaga zonă va avea de profitat.

Cuget liber

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s